Daragics Éva

Beszámoló

Két hét a reneszánsz művészet városában

Első alkalommal sikerült eljutnom az Erasmus + mobilitással a legcsodálatosabb európai városba, Firenzébe. A pályázók között kakukktojás voltam, mert olasz nyelven vettem részt az Europass  Teatcherscool által szervezett két hetes nyelvi és kulturális kurzuson. A mi iskolánkban is egyre több olyan gyerek van, akik távoli kultúrkörből származik, akikhez a kommunikációs eszközöket meg kell találni, akiket nem csak kognitív, hanem emotiv úton is meg kell közelíteni. Úgy gondolom, hogy ez a két hét, amelyet a sokféle országból érkezett kollégákkal töltöttem, akikkel nemcsak szakmai, hanem világnézeti problémákat is megvitattam, sok szempontból új megvilágításba helyezett számos helyi problémát is. A szállásom a középkori Szalmazsák-toronyban volt,amely a Duomo árnyékában a,Dante múzeum tövében helyezkedett el. Iskolánk a San Egidió utca egyik palazzója volt, amely igazi reneszánsz milliőt biztosított a két hét tanulásnak. A művészetek városában első naptól kezdve Fortuna kegyeltje voltam, mert a Strozzi palota Donatello kiállítását sikerült megnéznem, és a Bargellót is, amelyeket rögtön be is zártak.

A mindennapi kemény nyelvtani és társalgási órák után, minden délután helyismereti séták, városnéző programok tették teljessé a napot. A nem turista látványosságok közé tartozott az Innocenti lelencház meglátogatása, amely Európa első árvaháza is volt, nagyon szervezett formában, ugyanakkor a középkori ispotályok rendszerének megfelelve hajléktalanokat, zarándokokat is fogadott. Nagyon érdekes volt a dajkaság intézménye, az örökbefogadás folyamata és relikviái. Talán az egyetlen múzeum a világon, amelyet az anyaságnak szenteltek. A magyar Árpád-házi Szent Erzsébet is feltűnt az egyik festményen. A háromemeletes épület nagyszerű korlenyomat egy olyan intézményről, amelynek fontos szerepe volt Firenze történetében. Az Olaszországban olyan nagyon elterjedt anya és gyerekgyilkosságok jelensége miatt nagyon fontos pontja volt a programjainknak.

A második városi sétánk a Pitti palotában volt, ahol a Medici-család alkimista szimbólumokkal átitatott térszervezésével ismerkedtünk meg. A Pitti palota eredeti lakóház jellegét megőrizték a festmények esetleges elrendezése, a Bobboli kert allegorikus elrendezése.

Felejthetetlen élmény volt a főzőiskola, ahol Fabrizio séf keze alatt készült a pollo a la nonna, a bébipolip firenzei módra, a tiramisu és a cantuccini. Amit megfőztünk, meg is ettük egy jó Chianti kíséretében. A divat is hozzá tartozott ahhoz a körképhez, amely az olasz kultúrát jellemezte. A különleges kirakatok mellett,  a Ferragamo múzeum kiállítása állít emléket a modern nőnek, aki a 20. században stílusikonná vált.  A Ferragamo ház nemcsak a ruha ipart, de a cipő ipart is forradalmasította. Fantasztikus a cipőkiállítás, amely mellett a cipőbolt is működik, nyílván árak nélkül.

Érdekes tapasztalatot jelentett az éjszakai Firenze, a maga súlyos csendjével, a titokzatos éjszakai fényeivel, a sárgásan üres utcákat, ahol a nappali turista áradat nem takarja ki a reneszánsz művészet jellegzetesen ódon elemeit. A közelben fekvő Fiesole a dekameroni hangulatával, ódon etruszk templomával, a meleg köveivel, a csenddel, amelyben a babérlevél illata keveredett, a valós toszkán érzéssel ajándékozott meg.

Ebben az olasz nyelv egyre pontosabb elmélyítése is segített, amelyért naponta megküzdöttünk Domenica, nápolyi származású, nagyon szerethető, de szigorú tanárunkkal. Számos didaktikai játékkal, új módszerrel gazdagodtam, amelyet a magyar nyelvtan órákon is tudok hasznosítani. A délelőtti szakmai munkát a nagy firenzei városismereti séták követték, ahol vezetőnk, Maurizio megmutatta, hogy minden, ami a világon jelentős az Firenze ajándéka, ami nem  … az pisai. Sajnos, a reggeli felkelés egyre nehezebb lett, egyenesen arányosan Ilyen vidáman teltek a hétvégi kirándulások és az egyéni kalandozások is Toszkánában. Pénteken bortúrára indultunk Chianti vidékére, közben meglátogattuk Monteriggio ékszerdoboznyi erődítményét, amely a Via Francigena zarándokjait is fogadta. Történelem-művészettörténet szakosként hosszú órákat töltöttem a múzeumokban, könyvtárakban, és nagyon boldog voltam, hogy megtapasztalhattam a „sthendali betegséget”, eltévedhettem az etruszk szobrok között, és a Pitti palota festményei között játszhattam a felfedezőt. Hétvégére a tengerpart is beletartozott, az apuani Alpok aljában fekvő Viareggio homokos strandja az olasz elit látogatott tengerpartja. A pálmafák árnyékában húzódó sétányon Aperot kortyolgató emberek vidámsága, olaszos hangzavara nagyon hiányzik  az októberi szürkeségben. Csodálatos két hét volt,amelyben nagyon gazdag betekintést kaptam az olasz nyelv és kultúra      számos területére.

Nekünk, magyarországi tanároknak szükségünk van a szakmai és módszertani megújulásra, a találkozásokra, az új élményekre, mert csak így tudunk eleget tenni a 21. század kihívásainak. Köszönet minden együtt töltött pillanatért!” Daragics Éva